Kantgarnsbryderi…

Inte för att jag är där ännu, men jag kan inte låta bli att fundera på vilket garn jag ska ha till kanten.

Om jag förstått rätt så ska garnet vara tjockare till kanten…men hur mycket tjockare?  Lite tjockare…dubbelt så tjockt…?

Nån som har testat och kan komma med råd?

3 kommentarer on “Kantgarnsbryderi…”

  1. visalisa skriver:

    Hej Ann-Britt!
    Det här är en svår fråga även för mig… Kanten måste liksom anpassas till stickningen och det beror massa på grepp och om det är på kort- eller långsidan om maskan passar perfekt. Dubbelt så tjockt är bra att börja med, men det kan hända att du efter ett tag märker att det hade passat bättre med ett tjockare/ tunnare. På mina koftor använde jag ett spetsgarnstunt garn i ränderna och ett stadigt strumpgarn i kanten. Andra har använt samma kvalitet dubbelt och fått det bra. Så längden per maska är olika på ”längden och bredden” på ett stickat stycke är mitt bästa tips att prova, och se till att kanten håller ut snarare än drar ihop tyget för att det ska bli bra.
    Kram
    visalisa

  2. lenasnystan skriver:

    Jag har också en del funderingar runt vad jag ska välja. Hur tjockt, färg…. Undrar vad alla andra har använt? Min kofta är i ren ull, kan jag då ha nån blandning till kanten?