Mera funderingar…

Ja har iaf börjat på en kofta…med dgarnet ja tänkte från början ^^ Gjorde maskprov å försökte räkna ut va många maskor ja skulle ha … ojojoj känner ja!
men engelska e ju lite svårt ändock, fast ja har gjort ett digert lexikon på sticktermer…
När man väl e i stickandet… jag har gjort typ bara 3-4 varv å ska byta färg.
första…ska man lyfta varje första maska på varje varv ?
2a… ska man lyfta första maskan i den färgen jag har, innan jag lägger till en ny färg ?
Sen fattar ja inte meningen som berör varv 2 & 6… ska man ha med sej tråden från färgen innan ? Jag har tänkt att göra den i fler olika färger…går inte det ??
Lr ska ja helt enkelt sticka randigt som ja vill tills måtten e nådda ??

Marianne frågetecknet =)

2 kommentarer on “Mera funderingar…”

  1. Linda skriver:

    Nu ska vi se om jag kan räta ut lite frågetecken =) Ja, du ska lyfta första maskan på varje varv för att få en fast och fin kant. Ja, du lyfter första maskan i den färgen du stickade med innan och när du ska byta färg så gör du det på andra maskan. det som menas med meningen om varv 2 och 6 är att du lyfter första maskan precis som på alla varv och sedan lägger du den tråden som du inte stickar med för tillfället mellan maska två och tre och det gör man för att den tråden ska följa med smidigt längs kanten och bli lite invävd. Men om du har tänkt sticka i flera olika färger så fungerar ju inte det så då får du helt enklet strunta i just den meningen och göra precis som du skriver och sticka randeigt tills måtten är nådda =) Hoppas att du blev lite klokare nu =)