Tips från Lisa!

Hej alla Offestickare!
GUD så roligt det är att se alla era varianter på mitt påhitt. Jag vill dock komma med några hjälpande ord:
Många har problem med garnval och stickfasthet. Det beror på att jag stickade ett väldigt märkligt tyg till mina Offe – och på att jag mätte stickfasthet på det färdiga plagget.
Här är mina generella råd:
Offe-konstruktionen går att sticka i Vilket Garn Som Helst. Mina två är stickade i jättetunt garn på inte särskilt jättetunna stickor. Det blev ett löst och flygigt tyg jag tyckte om.
Då man kan variera detta väldigt valde jag att skriva ut cm-mått på konstruktionen i mönstret, inte för att ställa till det utan för att visa på hur flexibelt mönstret är. Våga Göra Som Du Vill!
Blir det snygga ränder, men du behöver 40 ränder för att nå måttet – sticka 40 ränder. Stirra dig inte blind på antal varv och maskor i mönstret om de ställer till det för dig.
Det är mina tips, som kanske inte alls är vad en designer bör svara. Men jag önskar att Offe ska hjälpa er våga lita på er stickning – inte att ni ska lita blint på mig. Jag experimenterar alldeles för mycket själv för att ni ska lita på att mina händer stickar lika hårt eller löst som era.
KRAM på er alla och lycka till med alla snygga koftor!
Kram
Visalisa

2 kommentarer on “Tips från Lisa!”

  1. silvertrollet skriver:

    Jag räknar stenhårt med att behöva ändra på det mesta eftersom jag stickar med tunnare stickor. Än så länge har jag enbart fått ihop 15 ränder, men när jag läser mönstret blir jag ändå lite osäker… Du pratar om ”long version” och ”short version” och det ser jag ju på bilderna att den med smala ränder är den långa och den med breda ränder är den korta versionen. Men sedan skriver du även om ”short front panel version” och ”long front panel version”. Menar du då att man kan välja att sticka en lång kofta med det korta versionens bredare framstycken? Men att du på bilderna har stickat din långa version med smalare framstycken?

  2. Trollmamman skriver:

    Hade det gått att kommentera som vanligt tro? /”Silvertrollet”